Попит на напої та їх споживання в Україні продовжує поступово зростати, це відбувається незважаючи на триваючу війну з Росією та складну економічну ситуацію в країні.
Згідно з нещодавнім дослідженням, спільно проведеним Асоціацією ритейлерів України (РАУ) та українською аналітичною компанією Num8erz, у 2023 році українці перейшли від більш легкого алкоголю до міцніших напоїв.
Це призвело до зниження споживання вина та ігристих вин на 10% порівняно з 2022 роком при одночасному зростанні попиту на текілу, горілку та ром, також на аналогічні 10%.
Джин
За даними RAU, найбільше зростання попиту спостерігалося у категорії джину. Цього року зростання ринку триває, незважаючи на діючі жорсткі правила продажу алкоголю в Україні (обмеження продажу у вечірні години та заборону на продаж військовим).
Однією з найважливіших тенденцій ринку також є значна частка вітчизняних брендів, особливо тих, що мають яскраво виражений патріотичний профіль.
Незважаючи на те, що Україна тривалий час страждала від високої частки нелегальних і фальсифікованих алкогольних напоїв, останніми роками ситуація дещо змінилася. Зараз український ринок переживає поступову трансформацію, яка передбачає збільшення частки якісних напоїв і поступовий відхід з ринку неякісного та фальсифікованого алкоголю — хоча цей процес може тривати роками.
Вино
В основному ця тенденція спостерігається у ринковому сегменті вин, у якому завдяки законопроекту про виноград і продукцію виноградарства, прийнятому Верховною Радою України 9 серпня 2023 року як основу для розвитку українського виноробства, цей закон посилив вимоги та державний контроль за виробництвом вина в Україні.
На думку експертів ділового видання «Фокус», впровадження законопроекту та загальне посилення державних вимог у сфері напоїв у країни сприятиме зростанню цін на більшу частину місцевого асортименту.
Водночас зростання цін також буде спровоковано постійно зростаючими витратами на виробництво в Україні, насамперед енергоресурсів, і планами уряду підвищити акцизи на алкогольні напої до стандартів ЄС.
Мінімальні ціни
Також, уряд планує підвищити мінімальні роздрібні ціни на деякі категорії напоїв, що може призвести до падіння продажів – насамперед напоїв високого та середнього цінового сегменту ринку.
Оскільки нинішня економічна ситуація в Україні залишається складною, аналітики очікують перехід місцевих споживачів на недорогий алкоголь протягом 2024-2025 років.
Проте, незважаючи на дедалі зростаючий тиск з боку держави, більшість фахівців прогнозують ринку цього року загалом “райдужні” перспективи, а найперспективнішим сегментом ринку є міцні напої, й в першу чергу – горілка.
Горілка і пиво
У 2022 році виробництво горілки в Україні впало на 13%, але з того часу сегмент повністю відновив свої позиції. Наразі виробництво горілки, ймовірно у 2024 році, перевищить показники 2021 року. Це також сталося завдяки розширенню асортиментів українських виробників за рахунок початку виробництва так званих «патріотичних» напоїв, які користуються достатньо високим попитом серед споживачів та залишаються одними з основних драйверів продажів й на цей час.
Цікава динаміка спостерігається і на пивному ринку України. Згідно з попереднім дослідженням RAU і NielsenIQ, малим і середнім пивоварням навіть вдалося збільшити продажі під час війни – з зростанням до 9% щорічно – при цьому, зростання спостерігалося і у крафтових пивоварень.
У той же час великі гравці, особливо транснаціональні корпорації, більше постраждали від нинішньої війни з Росією, оскільки багато їхніх виробництв були закриті на певний період часу.
Експорт
Особливі надії також покладаються на збільшення експорту напоїв з України.
У 2022 році експорт напоїв з України впав більш ніж на третину, порівняно з 2021 роком, але великі компанії, такі як Global Spirits і Bayadera, збільшили свої продажі та відкрили нові ринки для свого бізнесу.
Офіційні результати експорту за 2023 рік ще не опубліковані, але, за словами представників місцевих виробників і аналітиків, експортний ринок практично повністю відновився до довоєнного періоду і демонструє зростання.
Підтримка
За словами Євгена Черняка, засновника Global Spirits, зростання популярності та все зростаюча підтримка України в усьому світі призвели до зростання експорту її напоїв.
Як він також додав, у випадку з Global Spirits тільки на ринку США зростання експорту склало +21%. Приблизно така ж ситуація і з компанією «Баядера», другою за обсягами експортером і виробником горілки та вина в Україні. У 2022-2023 роках загальна експортна виручка від поставок вина та горілки зросла на 1,4%, а річний обсяг продажів оцінюється приблизно в 200 млн грн (4,92 млн доларів США).
Що стосується горілки, то зараз частка «Баядери» на експортному ринку українських напоїв становить 23%. Як Bayadera, так і Global Spirits відкрили нові дистриб’юторські офіси в багатьох країнах ЄС і Північної Америки після російського вторгнення 24 лютого 2022 року, включаючи Польщу, Німеччину, Ісландію, Швецію, Італію та Канаду, і значно посилили свою зовнішню присутність.
Падіння
Загалом український ринок напоїв зіткнувся з різким падінням незабаром після початку російського вторгнення. За даними українських великих виробників, у 2022 році їхні продажі впали на 35-40%.
Найбільше постраждала категорія вина (на 53%), а продажі горілки впали на 28%. В основному це було пов’язано з тим, що багато жінок – традиційних споживачів вина, покинули Україну під час війни.
Проте ситуація у 2023-2024 роках загалом стабілізувалася завдяки відновленню виробництва та збільшенню попиту, тоді як наразі ринок майже досяг довоєнних показників.
Аналитический обзор подготовлен и опубликован изданием The Drinks Business
Усі фото та відеоматеріали отримані з відкритих публічних джерел, представлені виключно в ознайомлювальних цілях та належать їх Власникам