Можливості, доцільність та вартість відкриття бізнесу за моделлю франчазингу, аналітика ринку та добірку деяких переспективних франшиз в Україні.
Свій рейтинг – ТОП франшиз в Україні 2024 та деякі доцільні для інвесторів рекомендації та оцінки, були опублікувані на сайті InVenture.
Вибрати та купити успішну та перспективну франшизу – це завжди непросте завдання. Сенс франшизи – у зниженні підприємницьких ризиків. Купуючи готову модель, Ви отримуєте готовий бренд та консультації від людей, які зацікавлені у вашому успіху. У вас вже є готова концепція і не потрібно нічого вигадувати. Це, є головним мотивом до купівлі.
За даними InVenture, в 2023 році найбільшою популярністю користувалися франшизи громадського харчування та продуктового рітейлу – на їхню частку припадало понад 80% усіх проданих українських франшиз, оскільки саме ці напрями затребувані навіть під час війни. Скоріш за все цей тренд збережеться і в 2024 році.
Але, знайти перспективну франшизу – півсправи. При виборі відповідного бізнесу «по чужих лекалах» важливо врахувати кілька факторів, що відрізняють карту від території.
Локація
Диджиталізація спрощує збір інформації про можливу перспективність торгової точки та за допомогою даних мобільних операторів, можливо досить точно визначити трафік потенційних клієнтів у тому чи іншому місці.
«Теплову карту активності» мобільних абонентів використовують для аналізу локацій МХП, Rozetka та багато інших великих компаній, що продають франшизу і цей підхід може бути достатньо перспективним для визначення можливих характеристик відвідування для бізнесу.
Кон’юнктура
Звичайно, це є визначний фактор для визначення доцільності “входження” у бізнес і розуміння можливостей та “термінів життя” проекту – суттево вплине на подальші можливості розвитку та загальний сенс інвестування.
Наприклад, одну з найпопулярніших франшиз продавала компанія МХП. У 2019 року її франчайзі продавали курятину під маркою «Наша Ряба», тоді працювало понад 2000 магазинів. З того часу торгові точки цього бренду неухильно згортаються або переформатуються, бо цей формат більше нецікавий для підприємців та невідповідає наявній кон’юктурі ринку. Це добре зрозіло і керівництво холдингу, прийняв інші напрямки для розвитку мережі «М’ясомаркет» та інші.
Формат
Важливий аспект для вибору франшизи – це оптимальний формат, який не вимагає надмірного обсягу капіталовкладень і може бути швидко релокований. Такий підхід став особливо актуальним в умовах війни для інвесторів, які не бажали прив’язуватися до конкретного міста відкриттям повноцінного закладу, на відкриття якого потрібно багато часу та ресурсів.
Економічний цикл та конкуренція
Важливою є і конкурентна ситуація. «У містах-мільйонниках вже багато міні-ресторанів «Білий налив» та потенційно перспективних локацій мало. А от у містах на 300 000 – 500 000 населення явно брак такого формату і ще можна заходити з такою франшизою» – на думку одного з власників 19 франчайзингових точок Rozetka, «Білий налив» та БПШ від Дмитра Брисова.
Залученність
«Головне не конкретна франшиза, а підприємець, який її купує, його вміння перебудовуватись та тримати руку на пульсі», – каже Кирилович. «Громадським харчуванням потрібно жити і постійно стежити за всім: як зустрічають клієнтів, чи чисто в приміщенні, чи вистачає серветок. Ті, хто вважає, що це легкі гроші, глибоко помиляються».
Провали бувають як у франчайзі, так і засновників франшиз. Заступник міністра цифрової трансформації Вадим Бортник створив одну з найдинамічніших франшиз у швидкому харчуванні – ресторанчики freshline. З 2017 року ця мережа здулася з 60 до 20 точок. «Почали з’являтися інші формати, сильно зросла конкуренція. Потрібно було вдосконалити бізнес-модель, а не займатися відкриттями та публічними виступами… жити в самому закладі, швидше ухвалювати рішення про те, яку точку відкривати, а яку варто закрити.
Міжнародна експансія
Багато українських франчайзерів почали відкривати франшизи за кордоном. Наприклад, мережа домашніх заморожених напівфабрикатів “Галя Балувана” за 2022 рік встигла відкрити 50 точок в Україні, а за 2023 рік – 20 точок за кордоном під брендом MultiCook, зазначає співзасновник мережі “Галя Балувана” Володимир Матвійчук. Секрет успіху цієї франшизи полягає у швидкій адаптації формату закладу та меню під потреби місцевого ринку. Міжнародну експансію активно освоюють й ресторани Lviv Croissants, П’яна вишня, Чорноморка.
Найчастіше українські компанії продають франшизи до Польщі, Німеччини, Чехії, США, Казахстану, Франції. Запити на відкриття бізнесу надходять як від українців, так і від іноземців.
Подальші тенденції на ринку франшиз у 2024 році
Хоча інтерес до франшиз зростає серед українців, франчайзинговий ринок в Україні все одно залишається не заповненим порівняно з іншими країнами. В Україні є відкладений попит на франшизи – цей тренд виявить себе після закінчення війни.
Наразі точно немає перенасичення франчайзингового ринку в Україні. До пандемії в Україні працювало близько тисячі активних учасників галузі, наразі їх кількість скоротилася до 500-600.
У 2024 році франчайзинг в Україні продовжить розвиватися – як з погляду появи нових франшиз, так і збільшення поточних франчайзингових мереж.
Подальша популяризація франчайзингу пов’язана з тим, що в умовах економічної невизначеності люди все менше хочуть ризикувати грошима, вкладаючи в ідею та розвиваючи її з нуля. Крім того, франчайзинг дозволяє швидко запустити бізнес, а це є важливим фактором під час війни.
У 2024 році на ринку франшиз України посилюватимуться деякі технологічні тренди:
- Бізнес стане більше використовувати нейромережі та штучний інтелект (ШІ) для створення та розвитку франчайзингової мережі. Поки не можна говорити про масові тенденції, але інтерес до розумних технологій зростатиме. Зокрема, ці розробки компанії активніше застосовуватимуть для розвитку бренду. Наразі бізнес може використовувати ШІ у сфері маркетингу, генерації зображень, текстів. Це велика допомога автоматизації рутинних процесів.
- Бізнес використовує нові технології та закуповує обладнання для організації безперебійної роботи торгових точок в умовах можливих блекаутів. Тому цієї зими бізнесу вдасться закрити більшість проблемних питань та стабілізувати роботу бізнесу навіть за умов форс-мажорів.
ТОП Франшизи України 2024 за даними InVenture, які у списку поділені на три категорії за величиною стартового внеску (первинних інвестицій). Кількість франшиз акутальна за станом на 01.01.2024.
Франшизи вартістю понад $50 000
Франшизи вартістю $20 000 – $50 000
Франшизи вартістю до $20 000
Усі наведені матеріали належать їх Власникам – InVenture та опубліковані виключно в ознайомчих цілях, без можливостей будь-якого комерційного використання. Дані матеріали – є виключно оціночними даними від компанії InVenture та не можуть вважатися фактичними загальними рейтингами, зважаючи на обмеженість загальної статистичної вибірки даних.