Вже незабаром пройде грудень, а це ще один непростий рік війни, який вдалося пережити Україні та української сфері гостинності.
Час спробувати підвести «ринкові підсумки» та зробити деякі аналітичні оцінки, які ми зазвичай робимо протягом та наприкінці року.
Незважаючи на усі складності та загальну напруженість, сфера гостинності продовжує працювати та розвиватися. Звичайно, ситуація більш позитивна та динамічна в «спокійних» регіонах України – Львів, Західна та Центральна Україна, і звичайно Київ, є головними локаціями подальшого розвитку ресторанного ринку.
Перерозподіл не тільки людських ресурсів з окупованих або «гарячих» регіонів країни й відповідних фінансових активів, став однією з значних передумов активного розвитку та відкриття нових проектів.
Однак, «ринковий відбір» ніхто не відміняв і помилки з обраними локаціями, невдалі концепції та фінансові «прорахунки» з недостатнім «запасом міцності», проблеми «в накопичення» і багато інших різноманітних факторів негативно вплинули на загальну динаміку – зупинку нових та припинення роботи вже працюючих закладів.
Маючи загальну позитивну торгову динаміку ринку, з більше ніж у 35% в постковідний 2021 рік, яка сформувала приблизні показники ємності ринку в Україні більше ніж на 26,5 млрд. грн., або біля $963,4 млн. доларів США.
Та відповідно, працюючих на початок 2022 року, приблизно 29,2 тисяч закладів.
В перший воєнний 2022 рік сфера гостинності зазнала суттєвих втрат і скоротилася більше ніж на 65%-70% у грошовому доларовому еквіваленті та біля на 55%-60% в кількості працюючих закладів.
З другої половини 2022 року, а певніше з вересня-жовтня, ситуація почала стабілізуватися та у декотрих регіонах України, відображує позитивну динаміку, майже у двічі кращу ніж у попередній період року.
Аналогічна ситуація, «відносної стабілізації» спостерігається і протягом 2023 року, а Київ, Львів, Західна та Центральна Україна мають позитивну динаміку надходжень та зростання ринку у кількості «балансу» відкритих та зачинених закладів.
На цей час, достатньо важко робити «фінансові висновки», але спираючись на наявні дані та оцінки колег та партнерів по ринку, можливо очікувати торгові показники ресторанного ринку за 2023 рік на рівні 18-19 млрд. грн., або біля $470-$475 млн. доларів США. Ці показники, приблизно складають від 25% до 35% зростання у порівнянні з 2022 роком.
Оціночна кількість діючих ресторанних закладів в Україні, на грудень 2023 року, приблизно складає біля 21,5-23 тисяч, з яких від 10% до 15% в залежності від регіону країни, почали працювати протягом цього року.
Активне зростання та нові відкриття відбувались у Києві, де протягом року для своїх Гостей почали працювати трохи більше 300 нових закладів. Також достатньо висока динаміка нових проектів у Львові з біля 100 новими проектами у місті.
Також, протягом 2023 року, нові проекти достатньо активно відкривали в Одесі – більш ніж 35 закладів, в Черкасах – 24 заклади, в Івано-Франківську та Вінниці – більше 10 проектів в кожному місті, в Дніпро та Харкові – більше 25 кафе та ресторанів у кожному з міст, а також, Запоріжжя, Чернівці, Суми, Тернопіль, Полтава, Ужгород, Кропивницький, Кременчук, Чернігів, Луцьк, Житомир та інші українські міста, де були відкритті від 5 нових ресторанних закладів.
Тенденція «закриття» закладів складає, у середньому, приблизно третину від нових проектів, що на цей час, і забезпечує позитивну динаміку зростання.
Щодо форматів нових проектів – це достатньо великий спектр гастрономічних напрямків та концептів, але послідовним трендом крайніх років залишається «зрозуміла» смачна їжа та демократичний формат закладів.
Традиційно, привалюють, європейський фьюжн, середньоморська/італійська та кавказька кухні. Значно більше відкривалося закладів з українською кухнею та її «стилізаціями».
Додалося більше демократичних «східних» гастро-концепцій, але більш-менш у «рамках» попередніх розподілів питомої ваги споживчих переваг за крайні декілька років.
«Барні», «кав’ярні» та «фаст-фуд» формати суттєво привалюють над «ресторанними» форматами і складають більше ніж 70%-75% від усіх нових відкритих закладів. Також, зазначим, що формат «бару» склав приблизно 15%-18% серед нових проектів як у Києві, так і в Україні в цілому.
Цікавим, є ще факт зменшення кількості і відповідно, питомої ваги, нових «фаст-фуд» проектів, приблизне скорочення яких склало біля 30% протягом року.
Вітаємо усіх з Різдвяними та Новорічними святами!
Усім колегам – багато нових та лояльних Гостей, а для Гостей – багато нових та приємних закладів української гостинності та смаку. Усе буде Україна)